I et land som Norge ser det ut til folk blir
lite eksponert for en sakral, religiøs omgang med Bibelen. Kirkegang holder seg
stabilt lavt. Kanskje fører religiøse endringsprosesser til at den spådde
relativiseringen skyter fart, men den digitale utviklingen ser ikke ut til å
bremse den. Snarere tvert imot. Relativiseringen av Bibelens status kan
akselerere i den delen av verden som påvirkes aller mest av digitale
medier.
Bibelens status kan ikke holdes oppe gjennom
det spesielle med at den inneholder det skrevne ord, for det har vi allerede
overskudd på. Den kan heller ikke flyte på at den er en av de få tilgjengelige
bøker som finnes, slik den ble etter Gutenbergs epokegjørende oppfinnelse. Ei
heller er Bibelen et dyrebart objekt fordi det er en bok, for bøkene blir gjort
mer og mer overflødige av internett.
Med digitaliseringen av tekst på internett har
skrift løsrevet seg fra bokas form, og dette kan se ut som en av de virkelig
store truslene mot Bibelen. Men her står ikke teknologien mot Bibelen, det
tekniske mot det naturlige eller det kunstige mot det organiske. For allerede
Bibelen er et produkt av teknologien. Det er snarere på høy tid at vi får øynene
opp for boken som teknologi, og dermed også Bibelen som teknologi. Kanskje er
det mer sakssvarende å omtale Bibelen som en semiotisk maskin enn som et levende
ord?
Digitaliseringens store fordel er at det blir
tydeligere for oss hvordan skrift i seg selv er et medium som produserer avstand
fra oss selv og ikke er en ren kanal for våre tanker eller noe naturlig
menneskelig. Telegrafien ga nye muligheter for transport av det skrevne ordet.
Deretter kom telefonen som transporterte det hørte ordet, dernest kinoen og
fjernsynet som kunne sende bilder på tvers av avstander. Med internett
kombineres alt dette i ett medium. Internett er ikke den første trusselen mot
Bibelen, men en ny trussel som har ligget og ventet mot slutten av en lang
historisk etappe med oppturer og nedturer for Bibelens status og posisjon i
vestlig kultur.
Utdrag fra kronikk på PluRel-bloggen, publisert 20. juni 2013.
onsdag 12. juni 2013
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar