Jeg er helt enig med Gyrid Gunnes og Stig Lægdene
(Klassekampen 13.11.15) i at Kirken bør «hjelpe politikerne til å løfte blikket
på det som er krisen». Det er derfor jeg reagerer på biskopenes bastante
avvisning av kutt på bistandsbudsjettet. Det å fremstille en spesifikk
budsjettprioritering som moralsk god og en annen som «uverdig», innebærer ikke
nødvendigvis å løfte blikket. Det kan derimot være å sakralisere én type
politikk eller på én sektor på bekostning av mange andre. Det skal en biskop av
teologiske grunner vokte seg vel mot.
Biskopene må som alle andre aktører i
offentligheten argumentere forståelig og overbevisende. Men til forskjell fra
andre aktører må også biskopene legitimere sine posisjoner teologisk. Det
hjelper ikke nødvendigvis å være rik på velmenende politiske ideer om man som
biskop er fattig på teologi.
Forfatterne av innlegget skriver at spørsmål om hva
som er effektiv hjelp er «en helt annen diskusjon». Da lurer jeg på om vi har
fulgt samme debatt. Sylvi Listhaugs svar i Dagsnytt Atten (04.11.15), som ble
harselert med i etterkant, var av utilitaristisk art: Hun trodde Jesus ville
«hjulpet flest mulig». Om FrP fører en politikk som hjelper «flest mulig», bør
Kirken overlate til den brede offentlighet å diskutere. Men hele
problemstillingen om hva Jesus ville gjort ble ignorert av biskopen i den samme
debatten. Var det fordi biskopens sinnelag overgikk Listhaugs utilitaristiske
Jesus, eller hva ville Kirken kommunisere? Lider biskopene av moralsk
selvgodhet?
„Det primære og egentlige er mennesker i desperate
livssituasjoner som kjemper for sine liv,» skriver teologene. Ja, det er
nettopp derfor biskopene ikke bør skusle bort Kirkens unike mulighet til å
vekke mennesker til det etiske alvoret Europa står oppe i. Vi trenger ikke være
enige i bruk av virkemidler og budsjettmessige prioriteringer for å utfordres
politisk og eksistensielt av flyktningenes lidelser. Og svarene på denne etiske
rystelsen fra bilder fra Middelhavet eller konkrete møter med flyktninger kan
være mange. Her er det ikke bare ett handlingsalternativ. Vi er kalt av Gud til
handling på en bred front.
Derfor burde Kirken bruke offentlig debatt til å
bygge opp et større fellesskap hvor dette etiske alvoret kan synke inn over
oss, enten vi sympatiserer med SV eller FrP. Det er en fundamental kirkelig oppgave
jeg ikke kan se at biskopene har tatt alvorlig nok.
Det er fortsatt tid. La oss ikke gjøre som
biskopene nå gjør. La oss ikke belære annerledes tenkende som kommer til kirken
om hvor «uverdig» budsjettforslaget til de politiske partiene de sympatiserer
med er. La oss i stedet samle alle slags mennesker til å høre Bibelens ord om å
ta imot den fremmede – i tillit til at Ordet kan inspirere tanken og bevege
hjertet. Så kan vi i lys av dette diskutere effektive sosiale og politiske
tiltak eller gi rom for bekymringer ved den økende migrasjonen i fellesskap – i
vissheten om at alle har noe verdifullt å bringe inn i samtalen og i arbeidet.
Vi trenger Kirkens stemme i offentligheten, men
ytterst sjelden for å bli fortalt hvilke spesifikke politiske løsninger som
svarer best på komplekse dilemmaer. Kirken må kjenne sin besøkelsestid. Den må
av og til våge å tie.
Trykket i Klassekampen 17. november 2015.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar