Med Donald Trump, Brexit og Nobels Fredspris for en
fredsavtale avvist gjennom folkeavstemningen i Colombia har den offentlige
debatten om politisk populisme tiltatt. Mange er urolig for hvordan politisk
makt vinnes med en autoritet bygd på karisma.
Karisma er et ord som brukes om talegaver og lederegenskaper
i politikken, men ikke minst som betegnelse for nådegavene som karismatiske
kristne verden over ser som særlige manifestasjoner av Den hellige ånd. Kombinasjonen
av kristendom og politikk basert på karisma har de siste to tiårene vært på
fremmarsj i Latin-Amerika.
I januar 2003 holdt professor Berge Furre
åpningsforelesningen ved Det teologiske fakultet om nypinsevennene i Brasil. Som student
fascinerte det meg at den tidligere SV-politikeren med åpenbare sympatier for
den sosialt radikale frigjøringsteologien befattet seg med nypinsevenner som
ledet fattige inn i ideologier med motsatt fortegn av frigjøringsteologien:
Antakelsen om at fattigdommens ulykke kunne bekjempes med eksorsismer og troen
på at Gud ville belønne store pengesummer i kollektkassene med individuell
lykke. Men det var prisverdig av Furre å lede våre blikk som studenter i
retning av de politiske aspektene ved den brasilianske nypinsevekkelsen.
Tidligere i år gikk Furre bort. I dag, på FN-dagen, er det tid for å minnes
Furre med et seminar ved Det teologiske fakultet hvor vi tar kirkehistorikerens
innsikter videre inn i ny forskning.
Verdien av Furres intuisjon om pinsevekkelsens sentrale
rolle for samfunnsutvikling i Latin-Amerika har vi sett tydelige bekreftelser
av i år, sist gjennom utfallet av folkeavstemningen om fredsavtalen i Colombia.
I dagene etter folkets knappe ‘Nei!’ lette analytikere etter mulige årsaker til
det overraskende utfallet, og noen vektla pinsevennenes rolle: Under valgkampen
mobiliserte evangelikale pastorer for å overbevise kristne velgere om å stemme
nei til fredsavtalen. For å sitere den evangelikale politikeren og pastoren i
Bogotá, Marco Fidel Ramírez: president
Santos og FARC-geriljaen hadde konspirert sammen for å forvandle Colombia til
«et homoseksuelt diktatur», ut fra «en klar ateistisk-marxistisk motivasjon»
(den colombianske avisen El Espectador
14.10.16). Og menighetene fulgte opp: De organiserte busser til stemmelokalene
for å øke sjansen for et «nei» til avtalen. Hadde fredsforhandlerne i Havana,
inkludert de norske fredsdiplomatene, oversett religionens betydning?
Sant nok inneholder
avtalen mellom den colombianske regjering og FARC-geriljaen formuleringer om
likestilling og seksuell orientering. Og vi har sett på internasjonalt nivå at
slike formuleringer er sensitive og møter motstand fra toneangivende
kirkesamfunn, i særlig grad fra Den katolske kirke. I 2008 argumenterte
Vatikanet mot et EU-initiativ i FNs generalforsamling mot vold og
diskriminering og krevde at formuleringen om "seksuell orientering" skulle
fjernes. Vatikanet bidro til at EU ble nedstemt av blant annet den arabiske
liga, afrikanske land, Russland og Kina. I desember 2010 ble et lignende
forslag med eksakt samme formulering om «sexual orientation» tatt ut, denne
gang etter initiativ fra Benin på vegne av de afrikanske land.
Når dette er såpass sensitivt på et globalt nivå, med
Vatikanet i spissen, overrasker det ikke at slike formuleringer i en
fredsavtale i et katolsk land som Colombia kan brukes for det de er verdt av
politiske motstandere av avtalen. Pinsepastorers advarsler mot et «homoseksuelt
diktatur» virker overdrevne. Men de er vellykkede måter å så frykt befolkningen.
Pinsekirker over hele det latinamerikanske kontinentet mobiliserer rundt saker
som abort og homofili, og de vinner politisk oppslutning på det. I takt med
pinsebevegelsens vekst får de større og større makt. De bør ikke lenger overses.
Brasil, som Berge
Furre var særlig opptatt av, er på mange måter episenteret for det som av mange
regnes som verdens raskest voksende religiøse bevegelse: Pinsevekkelsen. Ingen
andre land har flere pinsevenner, antallet er stadig voksende og brasilianske
pinsekirker sender misjonærer til en rekke andre land, særlig til Afrika. Få
land har også en like mektig kristen-evangelikal blokk i nasjonalforsamlingen
som nettopp Brasil.
2016 var året da
Brasil tok det mange vil anse for å være en politisk og ideologisk u-sving. Med
en pinsevenn i spissen, Eduardo Cunha (nå suspendert og tiltalt for korrupsjon),
ble president Dilma Rouseff suspendert og med pinsevennenes overvekt ble det
vedtatt å stille presidenten for riksrett. Det mange betegnet som et kupp
utgjorde en epokegjørende høyredreining
i brasiliansk politikk som ikke hadde skjedd uten stemmene fra den evangelikale
blokken.
Dette betyr ikke at
pinsevennenes inntog i brasiliansk politikk skal forstås som et ekko av det
religiøse høyre i USA. Dynamikken er mer kompleks. Selv om mobiliseringen rundt
abort og homofili til dels er lik, er for eksempel det brasilianske
kirkelandskapet i utgangspunktet mer venstreorientert enn det nordamerikanske. Det
brasilianske arbeiderpartiet (PT) som har regjert i Brasil fra Lulas valgseier
i 2002 og frem til Dilmas dramatiske fall i år hadde delvis røtter i
sivilsamfunnets motstand mot diktaturet. Den kanskje viktigste arenaen for denne
motstanden var Den katolske kirke og de frigjøringsteologisk orienterte
basismenighetene, som lenge utgjorde en del av det brasilianske
arbeiderpartiets grunnfjell.
Deler av den
evangelikale blokken i Brasils Kongress har vært avgjørende støttespillere i
PTs vaklende koalisjoner i sosialpolitikken (særlig programmet ‘Bolsa Familia’)
som har bidratt til å løfte flere millioner av mennesker ut av fattigdom. Og i
2018 kan pinsevennen Marina Silva fra det politiske sentrum-venstre på nytt
gjøre et godt presidentvalg. Hun fikk hele 20 % av stemmene i både 2010 og
2014. Kanskje kan Brasils neste president være en karismatisk kristen
miljøaktivist?
For i latinamerikansk
politikk kan ting skifte raskt – særlig når pinsevennene for alvor mobiliserer.
Trykket i Vårt Land 24. oktober 2016.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar