I januar 2016 holdt Knut Arild
Hareide en tale for Kristelig Folkeparti (KrF) sitt landsstyremøte som tok
utgangspunkt i Sylvi Listhaugs hardtslående poeng om at nordmenn som ikke er bekymret
over innvandringen lyver (Vårt Land 30.01.16).
Hareide unngikk å diskutere påstanden, men avviste heller ikke at det var sant.
Han pekte i stedet på at Listhaug skapte et ødeleggende inntrykk av at «dette
klarer vi ikke». Så gikk KrF-lederen til det sjeldne skritt i å sitere Jesus.
«La ikke hjertet bli grepet av angst,» siterte Hareide fra Johannesevangeliet
før han tok seg i det og kom med enda en selvironisk vits – som tok brodden av
det som kunne vært et alvorstungt bibelsk motsvar fra lederen for det
angivelige kristne partiet. Burde Hareide brukt Jesus-ordet for alt det var
verdt for å motvirke fremmedfrykt? Skal kirken gjøre det? Skal vi møte frykten
med et budskap om at Jesus forkynner at det ikke er noe å frykte i med økende
innvandring?
Den norske kirke er en institusjon
som nærmest uunngåelig er med og forvalte forestillinger om det som i debatten
etter Brochmann II-utvalgets rapport er blitt karakterisert som mer «luftige»
argumenter: Forestillinger om «det etnisk norske» eller «norske verdier».
Mellomkirkelig Råd (MKR) ble i 2016
oppmuntret av sekretariatet i MKR til å gå videre med en sak med navnet «Frykt
ikke!». Ifølge saksdokumentet (32/16) dreier saken seg om «holdningsskapende
arbeid i Norge i møte med samfunnsendringer som skyldes innvandring og religiøs
og kulturell pluralisme». Hvordan kommuniserer kirken i møtet med denne
frykten?
I sine offentlige utspill berører
biskopene uunngåelig folks frykt når de inntar ståsteder i innvandringsdebatten.
Da jeg uttrykte min bekymring for biskopenes kritikk av den blåblå regjeringens
forlag til statsbudsjett i 2015 var det særlig på bakgrunn av at jeg ikke ser
en kirke som har tatt fremmedfrykten nok på alvor, noe som jeg også fikk
bekreftet i biskop Atle Sommerfeldts svar til kronikken i Klassekampen: «Jeg har
andre bekymringer enn Løland. (…). Jeg er urolig for
at den politiske fryktretorikken forsterker nordmenns tradisjonelle redsel for
det ukjente og fordommer mot dem som er annerledes. I møte med denne frykten
vil jeg bidra til kirkelig handling lokalt, nasjonalt og globalt og søke å
påvirke politiske beslutningstakere.» (Klassekampen
17.11.15)
Biskopens svar illustrerer hvordan
den kirkelige talen i offentligheten kan vekke ulike assosiasjoner, fremkalle
nye spørsmål og skape usikkerhet om hvor vi er på vei med Den norske kirke. Biskopen mener i innlegget at det
finnes en redsel for det ukjente blant nordmenn som sågar er «tradisjonell».
Det er uklart om hvorvidt dette er karakteristisk for nordmenn i kontrast til
andre folk og nasjoner. Det er uvisst hvorvidt biskopen tillegger andre folk
eller alle folk en tilbøyelighet til å møte det som er ukjent med redsel. Det
avklares ikke hvorvidt biskopen antar at fremmedfrykt er noe universelt. Forholdet
mellom «fryktretorikken» og den faktiske politikken er også uavklart i
biskopens innlegg. Likevel kan teksten etterlate et inntrykk av at den eneste
grunnen biskopen kan tenke seg til at folk er for en strengere
innvandringspolitikk enn ham selv er «nordmenns tradisjonelle redsel for
det ukjente og fordommer mot dem som er annerledes».
Dermed er vi i det mer
«luftige» landskapet innenfor innvandringsdebatten hvor også Asle Tojes
omdiskuterte dissens i Brochmann II-utvalget befinner seg, når Toje innvender
mot resten av utvalget at vi har en «tykk» og «innat-lært» kultur i Norge som
er «like distinkt» som andre nasjoners kultur (NOU 2017:2 Integrasjon og tillit, side 187). Innvandring er ut fra mandatet
til Brochmann-utvalget i stor grad et spørsmål om målbare gevinster og
kostnader for den norske velferdsstaten. Det handler i stor grad om økonomi,
men Toje savner kultur. Derfor dissens.
Biskop Sommerfeldts
resonnement ovenfor synes ikke å åpne opp et rom for den offentlige samtalen
som Brochmann II-utvalget har fått i oppgave å bidra til: Den økonomiske
bærekraften til den norske velferdsstaten. Biskopen adresserer ikke frykten for
velferdsstatens kollaps. Han adresserer den norske frykten for det ukjente.
Mens de som frykter for velferdsstaten muligens får sin frykt bekreftet av
biskopenes tale om en mer åpen og liberal asyl- og flyktningepolitikk, er
biskopen fast bestemt på å konfrontere de som har «fordommer mot dem som er
annerledes» med kirkelig handling for å påvirke politiske beslutningstakere.
Det er nærliggende å tro at handlingen vil bestå i å kritisere politikere som vil
føre en mer restriktiv innvandringspolitikk. Vil han klare å drive frykten for
det ukjente blant nordmenn ut ved å påvirke «politiske beslutningstakere»? Jeg
er ikke overbevist om at han vil lykkes.
Noen vil mene at jeg er
vrang når jeg nå leser biskopen, for denne og andre biskoper har da sagt så mye
annet gjennom forkynnelse fra prekestolen, gjennom artikler og bøker. Men jeg
forsøker å ta disse utspillene som de er: Inngripen i en bred offentlig debatt
hvor fragmenter av de samlede utspillene ofte blir stående igjen for folk, for
eksempel fra polemikken mellom Listhaug og biskopene, nå senest fra Oslo
Symposium 03.03.17.
Hvis
hensikten er å møte folks frykt er det en ting å komme med offentlig kritikk av
politikere, en annen ting å reflektere teologisk over den og noe ganske annet
igjen å legge til rette for samtaler om den samme frykten.
Statsviteren
Chantal Mouffe skriver: «’Lidenskapenes’ rolle i politikken viser at
hvis liberal teori skal forstå «det politiske», er det ikke tilstrekkelig å
anerkjenne verdimangfoldet og dyrke toleransen. En demokratisk politikk kan
ikke begrense seg til å skape kompromisser mellom interesser og verdier, eller
å praktisere deliberasjon som felles beste. Den må ha et reelt grep på folks
begjær og fantasi» (Om det politiske, s. 12).
Vi kan ikke nøye oss med å
oppfordre folk om ikke å ha fordommer mot dem som er annerledes og vise
toleranse. Det er ikke nok å oppfordre folk til å akseptere økende verdimessig
pluralisme. Forkynnelsen, diakonien og det konkrete kirkelige fellesskapet må
ha «et reellt grep på folks begjær og fantasi», for å bruke Mouffes ord. Vi må
proklamere, tjene og feire på en måte som rører ved folks frykt og drømmer. Det
er ikke nok å påvirke politikere. Først må vi gå rett på: Vi må komme til rette
med hva vi selv er engstelige for. Og vi må identifisere, leve oss inn i og
konfrontere folks frykt når vi ikke fullt og helt deler den. I likhet med
Mouffe trenger vi innsikter fra psykologien for å forstå det politiske. Derfor
kan også sjelesørgerisk praksis ha politisk relevans.
La meg få ta et eksempel på
frykt som biskopene som regel lar ulme i fred: Frykten for at vi kristne blir
en kulturell, livssynsmessig og religiøs minoritet. Med jevne mellomrom
fikseres «folks begjær og fantasi» i offentligheten rundt det som noen hevder
er siste skanse for eller rester av «kristen» eller «norsk» kultur. Før jul var
det skolegudstjenestene som til og med statsministeren kjente behov for å
forsvare. Her er det behov for både historisk opprydning om hva som er hva, men
ikke minst for god religionsteologi.
Jeg har en fornemmelse av at
nordmenns tapsfølelse i forhold til kristendommens antatte tapte terreng i
samfunnet, som eskalerer med innvandring, delvis forårsakes av at vi som
offentlighet eller som folk ikke har tatt inn over oss i hvilken grad tidligere
tiders religiøse praksis og kirkegang var basert på tvang, tukt og
disiplinering. Jeg lurer på om vår samtidige kristendom speiler seg altfor mye
i den frihetssøkende Hans Nielsen Hauge eller den opprørske Martin Luther,
særlig i reformasjonsåret 2017. Da kan
tapet bli til de grader overdrevet. Og vi blir mer sårbare for frykt for
endringer.
Det viktigste venter
fremdeles på oss og det er en formidabel oppgave: Dette er den kristne
oppgaven med å samle mennesker av god vilje til bevissthet om de etiske
dilemmaene i vår verden. Og ingen kan unngå utfordringen fra migrasjonen. For å
parafrasere Listhaug: Alle som sier at innvandring ikke gir oss etiske
dilemmaer lyver.
En lengre versjon sto på trykk i Nytt Norsk Kirkeblad 2-2017.
torsdag 18. mai 2017
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar