Siden valget av Jorge Bergoglio som
ny pave, har forvirringen hersket i internasjonale medier om denne mannens
fortid. Var argentineren en angiver for militærdiktaturet mellom 1976 og 1983,
eller var han et heroisk medmenneske som reddet livet til uskyldige fanger?
Sist fredag
tok kontroversene rundt den nye paven en ny vending da Vatikanet for første
gang avviste all kritikk av Bergoglios rolle under militærdiktaturet.
Vatikanets pressetalsmann Lombardi hevdet at det «aldri hadde vært en troverdig
anklage mot ham» [Bergoglio ]. Dermed har Vatikanet tatt den nyvalgte pavens
parti mot et av ofrene fra militærdiktaturets dager.
Kontroversene
rundt den nye paven starter med fengslingen av to jesuittprester 23. mai 1976 i
slumbydelen Bajo Flores i Buenos Aires. Det har gått to måneder siden de
militære tok makten. jesuittene Orlando Yoirio og Fransisco Jalics. De blir
tatt med til en av marinens hemmelige fengsler hvor de går igjennom brutale
avhør og grov tortur i løpet av en periode på fem til seks måneder.
Bare én uke
i forveien hadde erkebiskop i Buenos Aires, Antonio Carlos Caggiano, fratatt
Yoirio rettighetene som prest uten noen forklaring. Det skjedde etter at dagens
pave Frans som overhode for jesuitterordenen hadde bedt Yoirio og Jalics om å
forlate de fattige i slummen. Det var angivelig for å beskytte de to jesuittprestenes
egen sikkerhet. Men prestene nektet å adlyde ordre. De mente det var
uforsvarlig å forlate de fattige i denne situasjonen.
I arbeidet
med å skrive biografien om den katolske frigjøringsteologen Lidio Dominguez,
som rømte fra militærregimet i Argentina til Norge, har jeg fått nært kjennskap
til Yoirios tilfelle. Dominguez samarbeidet nært med Yoirio i nettopp dette slumområdet,
og de to møttes i Vatikanet to år etter Yoirio hadde sluppet ut av fangenskap.
Da hadde Vatikanet agert og fått Yoirio ut av diktaturet og i trygghet. Ifølge
Bergoglio skjedde det på grunn av hans bestrebelser overfor militærregimet for
å få løslatt Yoirio.
Men i følge
Yoirio var det ikke slik. Tvert imot hadde Bergoglio satt hans liv i fare ved å
åpent kritisere hans virksomhet i slummen under et diktatur. I følge Argentinas
ambassadør i Vatikanet hadde de militære fengslet og torturert Jalics og Yoirio
fordi deres overordnede i kirken hadde informert om at minst en av dem var
geriljakriger. Var det Bergoglio som sto bak?
Ifølge Dominguez forsto jesuitter som Yoirio hvilken fare de sattes seg
selv i. De levde med denne faren daglig, og konkrete dødstrusler mot radikale
prester ble mer og mer vanlig. De trengte derfor ingen advarsel fra en
overordnet som Jorge Bergoglio. Vanligvis skyldtes denne type inngripen fra en
mer konservativ overordnet noe helt annet, nemlig forsøk på å vingeklippe
radikalismen blant frigjøringsteologene. Det pågikk tross alt en maktkamp på
alle nivåer i kirken, mellom konservative og radikale. Yoirio hadde da også,
nettopp under Bergoglios ledelse, blitt fratatt lærerposisjonen på jesuittenes
innflytelsesrike fakultet året i forveien, fordi han underviste
frigjøringsteologien.
Militærkuppet
tydeliggjorde den sterke dragkampen som lenge hadde pågått i den katolske kirke
i et Argentina preget av borgerkrigslignende tilstander. Skulle kirken bidra
til å gjenopprette ro og orden, om mulig med alle midler? Skulle kirken holde
seg til det åndelige og ikke involvere seg i politikk? Eller skulle kirken
bidra til å skape politiske endringer som kunne utjevne de enorme
klasseskillene mellom fattig og rik?
Disse tre
problemstillingene avspeiler grovt sett tre ulike strategier som de argentinske
kirkelederne, blant dem den nåværende pave, møtte militærdiktaturet med.
Den første
gruppen av kirkeledere, med tette bånd til de militære, valgte offentlig å
støtte kuppmakerne. Blant dem var biskopene Tortolo og Bonamin som lot seg
avbilde med generalene, velsignet militærutstyr og forsvarte kuppet som et
forsvar av kristen sivilisasjon som var under angrep fra geriljaenes
gudsfiendtlige marxisme. Disse katolske lederne stolte på de militære og
utvekslet trolig mye informasjon med dem.
Den andre
gruppen av ledere i den katolske kirke ønsket ikke at kirken skulle bli
involvert politisk. I den grad de selv involverte seg, var det for
enkeltmennesker. De mente at offentlig kritikk av militærregimet ville skade
dialogen med de militære lederne. Dermed var det best å tie om diktaturet, for
å kunne hjelpe flest mulig av enkeltofre for det de så på som overdrevet maktutøvelse fra de militære.
Blant de
frigjøringsteologisk orienterte biskopene fant man den tredje gruppen, som ikke
nølte med å kritisere regimet offentlig. De var tidlig ute med å hevde at menneskerettighetsbrudd fant sted, og noen av
dem måtte betale en høy pris for kritikken. En av de skarpeste offentlige
kritikerne av regimet var biskop Enrique Angelelli. Han ble drept i en
iscenesatt bilulykke, trolig av regimet.
Alt tyder på
at dagens pave tilhørte den andre gruppen. Jorge Bergoglio gikk som jesuittenes
overhode stille i dørene. Han kan ha brukt skarpe ord i brevets form, men de
befinner seg i tilfelle i lukkede arkiver. Vi vet at han aldri fremførte skarp
kritikk av den ene eller andre siden under militærdiktaturet offentlig. Det vi
derimot ikke vet med sikkerhet, er hvilken rolle han har spilt overfor ofrene
for militærdiktaturet. Vi har et av ofrenes anklagende og detaljerte versjon
gjennom Orlando Yoirio, men vi har også Bergoglios versjon. Ord står mot ord.
Uansett
Vatikanets offisielle forsikringer på vegne av Bergoglio er det for mange
lukkede arkiver og for mye taushet fra historiske aktører til at tvilen rundt
den nye pavens rolle i en hardt prøvet situasjon blir bort med det aller
første. Kanskje må flere arkiv åpnes og involverte aktører på begge sider gå
bort før sannheten kommer frem i lyset?
Trykket på NRK.NO 19. mars 2013.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar