Valget av Jorge Bergoglio som ny pave
har aktualisert spørsmålet om Den katolske kirkes rolle under
militærdiktaturet. For Bergoglios rolle under diktaturet var ikke enestående.
Den var tvert imot talende for katolske lederes skjebnesvangre valg i en
prøvelsestid for kirken.
Aktualiseringen
av Bergoglios rolle har skjedd med utgangspunkt i bortføringen, fengslingen og
torturen av to jesuitter. Om Bergoglios beslutning om å ta de to prestene ut av
tjeneste i slummen på dette tidspunktet, var en bevisst eller uintendert grunn
til at Jalics og Yoirio ble bortført kan vi ikke være sikre på. Vitneutsagn
står mot hverandre, og det er flere uforklarlige forhold som gjør det vanskelig
å trekke konklusjoner.
Det vi
derimot vet mer om er Bergoglios generelle strategi under militærdiktaturet. Denne
strategien var representativ for de fleste av de katolske kirkelederne. Det er
nettopp de som valgte denne strategien senere har blitt forfremmet til mektigere
posisjoner. De er talende eksempler på hvorfor Den katolske kirke som helhet i
Argentina aldri ble den sterke motkraften til diktaturet, slik kirken var det i
andre latinamerikanske land under den kalde krigen.
Den pavelige
utsendingen Pio Laghi ble en god venn av admiral og kuppmaker Massera. De nære
maktrelasjonene sikret Laghi unik kjennskap til begivenhetenes gang i
Argentina.
USA ble informert om de militæres planer om kupp 17. Mars
1976 via sin ambassadør. Den
politiske støtten fra USA var imidlertid ikke tilstrekkelig. Generalen ønsket
også et klarsignal fra kirken. Natt til 23. mars 1976 tok biskopene Tortolo og
Bonamín imot generalene Videla og Agosti i sitt bispesete i Buenos Aires. Få
timer senere dukket de samme generalene opp på argentinsk TV og radio.
Militærkuppet hadde fått sin kirkelige velsignelse.
I ukene som
fulgte ble sosialt radikale katolske katekister, seminarister, nonner og
prester fengslet og flere av dem drept. 10. mai 1976 var alle de argentinske
biskopene samlet for første gang siden kuppet.
Møtet åpnet
med at hver enkelt biskop fortalte om forholdene i sitt bispedømme. En stor
gruppe biskoper kunne redegjøre for forsvinninger, drap, tortur og fengslinger.
Andre biskoper betvilte innholdet i beskrivelsene.
Det ble
lange diskusjoner gjennom de neste dagene. 13. mai stemte flertallet på
bispekonferansen mot offentliggjøring av et dokument som inneholdt beretninger
om kidnapping, likvidering og forsvinninger i de enkelte bispedømmene. Dermed
måtte konferansen forfatte et nytt dokument, som flertallet kunne samle seg om.
For hver korreksjon, ble den kritiske tonen mot militærjuntaen dempet. Til
slutt var alle påstander om overgrep
fjernet. I stedet sørget majoriteten av biskopene for at dokumentet uttrykte
forståelse for regimets fremgangsmåter. Biskopene var tause om det som pågikk,
men ga regimet likevel en doktrinær legitimitet. Biskopene skrev at i søken
etter det juntaen kalte for ”den nødvendige sikkerheten” blandet den ”de
sjenerøse bestrebelsene, i bunn og grunn ofte kristne, for å forsvare
rettferdigheten, de fattigste og de stemmeløse” sammen med ”den politiske
subversjonen, marxismen og geriljaen”. Dokumentet fra 15. mai ble vedtatt med
51 mot 10 stemmer.
Kunn åtte
dager senere ble jesuittene som var under den nåværende pave sin bekyttelse,
fengslet av de militære. To uker senere, den 4. august, ble biskop Angelelli
ble drept ble drept i en iscenesatt bilulykke av regimet. Han var en av de 10
som hadde stemt mot biskopenes slutterklæring.
Spørsmålet
var om hendelsene ville føre til at kirken fordømte overgrepene . Men nei: En
øredøvende stillhet fra kirkens øverste ledere fulgte i kjølvannet av
Angelellis død: Ingen offentlig kritikk og ingen krav om etterforskning.
I 1977 ble
Jimmy Carter valgt til ny president i USA, og menneskerettigheter kom på agendaen.
Carter ville bruke Laghi til å presse juntaen, men Laghi holdt igjen. Han fastlo
at at de argentinske generalene kjente til menneskerettighetsbruddene som ble
begått under deres ledelse. Å nevne dette for dem ville bare være å “strø salt
i sårene deres”, sa Laghi.
De fremste
argentinske biskopene ville verken ta imot besøk fra Mødrene på Mailplassen
eller snakke om forsvinningene i offentligheten. Og da Mødrene på Maiplassen i
1979 endelig hadde fått audiens hos paven, ble møtet avlyst i siste sekund. Pio
Laghi hadde gitt paven beskjed rett før møtet om at Mødrene var kommunister.
For å forstå
pavens holdning til diktaturet, er denne beretningen om biskopene og Pio Laghis
handlinger helt avgjørende. Pave Frans I var ikke alene i sin fortielse av
ugjerningene i Argentina. Han var snarere representativ for Den katolske kirke
som helhet i landet. Slik sett var valget av Bergoglio et treffende valg. Man
valgte en mann fra den toneangivende majoritet blant kirkelederne i
Latin-Amerika som beholdt sine posisjoner gjennom diktaturene – en
representativ mann for kirkens lederskap i en tragisk epoke av Argentinas nyere
historie.
Trykket i Vårt Land 27. mars 2013.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar