torsdag 20. mai 2010

KVARME PÅ KOLLISJONSKURS MED KIRKEN

Etter vår kronikk i avisen om Kairos og boikott av okkupasjonsmakten Israel, ga biskop Kvarme onsdag et fyldig svar med en begrunnelse for hvorfor de norske biskopene ikke støtter de palestinske kirkelederes oppfordring. Han mener en boikott av varer fra okkupert land vil forsterke konflikten og ”styrke israeleres opplevelse av kun å ha seg selv å stole på”.

Målet er rettferdig fred for alle i "Det hellige land", uavhengig av etnisk eller religiøs tilhørighet. I den situasjon som gjelder nå er det faktisk den palestinske befolkning som står alene, mens Israel har mektige støttespillere. Vi som vil være Israels venner har plikt til å stille opp og tale tydelig imot antisemittisme, etnisk rasisme og undertrykkende okkupasjon. Selektiv boikott har ikke til hensikt å isolere Israel, men å tvinge fram en ny kurs, en slutt på folkerettstridig okkupasjon. I det lange løp er det i Israels egen interesse, fordi det aldri blir fred uten rettferdighet.

I motsetning til våre norske biskoper støtter Kirkenes Verdensråd oppfordringen om målrettet boikott. Det er heller ikke noe som tyder på at lederne for de 13 historiske kirkene i Jerusalem unnlot å signere Kairosdokumentet for å markere uenighet med boikottlinjen. De er ganske enkelt ikke forfattere av dokumentet, og sendte i stedet sin støtteerklæring etter at dokumentet var skrevet (se www.kairospalestine.ps).

Vi verdsetter fjorårets kirkemøtes enstemmige uttalelse om at gammeltestamentlige landløfter ikke kan legitimere at palestinere jages fra jord og hjem, men etterlyser at biskopene understreker dette i tydelig tale og forkynnelse mot kristensionismen, etter sitt besøk i Jerusalem hvor hundrevis av palestinere opplever å kastes ut av sine hjem, den dag idag.

Kvarme uttrykker at han ”ikke kjenner seg igjen i sammenligningen med Sør-Afrikas apartheidregime”, men drøfter ikke forholdet nærmere. Vi som selv aldri har levd under apartheid, kan få lytte til erfaringene fra de sørafrikanske kirkeledere som selv gjør sammenligningen. (Se ”A South African Christian response to the Palestinian Kairos Document”).

Vår biskop etterlyser større troverdighet hos de palestinske kristne i deres tale om å se Guds ansikt i den annens ansikt. La oss ransake oss selv! 17. Mai ble nettopp feiret med markeringer av fem års okkupasjon for over 60 år siden. Er vi de rette til å tale om ikkevoldelig motstand og om å elske våre fiender med usvikelig troverdighet?

Vi fastholder at målrettet boikott ledsaget av dialog er etisk riktig reaksjon mot okkupasjon for å oppnå forsoning og fred. I denne verden er ikke ord tilstrekkelig, men også handling må til. For dette er det kristne evangeliet: Ord og gjerning skal tale samme sak - de undertryktes sak.

Trykket som innlegg i Klassekampen 20. mai, skrevet sammen med min kollega i Ris menighet Marit Skjeggestad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar