fredag 16. januar 2009

JEG – EN TAPER

Nå vet jeg det altså: Jeg er en taper. Prestene er den mest avmektige gruppen i det norske samfunnet, skal vi tro Morgenbladets avmaktspanel.

Jeg preker kristendommen, det stemmer. Og jeg preker tapernes religion. Det stemmer også, all den tid jeg forkynner om et korsfestet offer for det romerske imperiets brutale undertrykkelse av det okkuperte Palestina rundt år 30. Jesus var virkelig en taper på korset. Bare den kristne tro på oppstandelsen kan åpenbare en annen sannhet: At Han, og med ham alle historiens ofre, har seiret tross uretten.

Jeg bærer frem dette budskapet, men tror ikke på det selv. Neivel? Det var nytt for meg. Istedet preker jeg det av medlidenhet til sognebarna. Hm... Det var også en ukjent beveggrunn i mitt indre. Men dette panelet har vel gått grundig til verks, ettersom de kjenner min tro?

At vi prester taper enhver sak som betyr noe for oss, var også nytt. Jeg ante ikke at Kirkens viktigste anliggende var kampen mot abort, brennevin og homofile. Jeg må ha misforstått det hele. Men det er kanskje ikke så rart. Jeg er jo en taper. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar